lördag 9 oktober 2010

Barnvakt (och fotoläxa 4)

Idag är det värdmammans födelsedagsfest så just nu sitter jag barnvakt åt fyra barn - flickorna och två av deras kompisar. Det har gått bra än så länge och inte varit särskilt jobbigt, men jag får väl se hur det blir när jag ska få alla att gå och lägga sig.

Igår gick flickorna bara halvdag i skolan för det var Harvest Festival. Värdmamman var ledig från jobbet så vi skjutsade dem till skolan och stannade sedan kvar för att titta på deras uppvisning. Klasserna gjorde olika saker - några sjöng, några läste dikter, några berättade om Harvest Festival - och det sötaste var nog när de små barnen sjöng om en fågelskrämma, med rörelser och allt. Jag träffade också två au pairer, en från Tjeckien och en från Tyskland, som båda hade barn på flickornas skola. Tydligen hade en av dem sett mig på skolgården flera gånger, men jag har lyckats missa dem totalt. Vi ska gå och ta en fika tillsammans på måndag när vi har lämnat barnen.

Passade på att tvätta flickornas sängkläder på dagen och lekte irl tetris i kylskåpet när mamman kom hem med alla matvaror hon handlat. Sen åkte vi tillsammans till skolan för att hämta upp flickorna och marsvinen de tar hand om över helgen. Fick stå jättelänge och vänta utanför skolan eftersom brandlarmet hade gått. De var rätt säkra på att det inte var någon eld, men brandkåren var ändå tvungen att söka igenom hela skolan innan flickorna kunde hämta sina väskor och vi kunde hämta marsvinen.

Idag har det varit massor av folk som kommit och gått, och det kommer säkert vara fullt här imorgon. Jag lämnar er med två bilder på värdmammans föräldrars hund (fotoläxa 4) och en bild på en teckning jag hade börjat på och som den yngsta jag sitter barnvakt åt sedan hade avslutat.



1 kommentar: