onsdag 9 mars 2011

Klagomål en onsdagskväll.

Ny vecka, mer arbete. Tyvärr inga semlor i tisdags, då jag inte pallade att ta mig hela vägen till något svenskt café, men på eftermiddagen blev det pannkaksstekning iaf (här äter man pannkakor på fettisdagen). Jag som nästan aldrig har stekt pannkakor pga brist på bra stekpanna hemma i Svea Rike fick öva lite för att få in knycken. Flickorna testade två gånger så två pannkakor hamnade på golvet, men vi hade så det räckte ändå.

Det har varit en bra vecka med bra väder och utan några större problem, men en sak har stört mig otroligt mycket den senaste tiden: mina arbetstider. Jag skyller det här helt och hållet på Katie och Stephen förresten, som ju båda två går på universitetet och inte har riktigt lika många schemalagda timmar som jag. Problemet är följande:

Normalt jobbar jag från sju till sju (fast oftast halv åtta) en vanlig dag, med ett sju timmars hål i mitten. Eftersom jag bor minst 45 min från alla kompisar funkar det inte riktigt att ses på kvällen, så hålet mitt på dagen är min enda chans att träffa folk under veckan. Två dagar i veckan går bort eftersom jag måste ta hand om tvätt (oftast måndag och tisdag/onsdag), så då gäller det att se till att den man vill umgås med kan ses mellan 9:00 och 15:00 någon av de resterande dagarna. De dagar då ingen kan ses träffar jag nästan bara min värdfamilj. Dessutom vet alla som någon gång har haft en håltimma i skolan att, hur lång den än är, så är man inte ledig för man går hela tiden runt och väntar på att nästa arbetspass ska börja. Planerar och kollar på klockan. Jag saknar att kunna släppa allt och känna att "nu har jag jobbat färdigt för idag" utan att behöva följa upp den tanken med "snart är det läggdags". Jag saknar eftermiddagarna.

Okej, så jag vet att jag egentligen inte ska klaga då jag gör mindre hushållsarbete än många andra au pairer, men som en vis kvinna sa en gång "om det är jobbigt är det ju ett problem."

För att avsluta med något roligare så kan jag berätta att jag har börjat titta på Greveholm på svt play. Snart ska jag se tredje delen, sen ska jag sova. Men inte i sängen! Sängar är för mesar! Jag sover på golvet. Det är coolt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar