tisdag 7 februari 2012

KAKOR.

För två veckor sen fick jag paket från USA. I det paketet fanns bl a en CD, ett kassettband, vykort, klistermärken OCH en zine. I denna zine fanns ett kakrecept och eftersom jag behövde kakor för att betala för en lånad kassettbandspelare översatte jag receptet till metriska mått och prövade. Sen prövade jag igen fem dagar senare bara för att vara säker på att jag just bakat de bästa kakorna någonsin.
Så här kommer det:

Kakrecept stulet från Math the Band (omvandlat till metriska mått, halverat - för jag har inte plats för så många kakor - och smått justerat):

125 g smör
2,5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
1 dl socker
1 dl råsocker
1 tsk vanilj essens
1 ägg
150 g mörk choklad
1,5 dl minimarsmallows
1 dl kokos

- Sätt ugnen på 180 grader.
- Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål.
- Blanda smör, allt socker och vanilj i en större skål. Tillsätt ägg. Tillsätt mjölblandningen lite i taget (häll i lite mer mjöl om du tror det behövs). Sen häller du i chokladen, marsmallowsarna och kokosen!
- Klicka ut klumpar i golfbollsstorlek (eller större) på en plåt och grädda i 10-15 minuter. Låt svalna. ÄT.


omnomnomnomnomnomnomnomnom

2 kommentarer:

  1. Mumma, måste provas! Vanilj esens. är dt vaniljsocker lr?

    SvaraRadera
  2. Ska testas! Vanljessens är inte vaniljsocker, det är flytande och säljs i mycket liten flaska. :)

    SvaraRadera